Varmasti meillä kaikilla on kuvia, jotka on otettu esimerkiksi lomamatkalla pienellä taskukameralla, ja joissa mutta kuvan tausta on liian terävä ja häiritsee kohteen erottumista taustasta. Tai ehkä suurempikennoisen digijärkkärin asetukset ovat olleet automaatilla ja aukko säätynyt ihan turhan pieneksi kuvaa otettaessa. Minulla ainakin on tällaisia kuvia ja paljon.


Olen jälkeenpäin pehmentänyt taustoja tällaisista kuvista kuvankäsittelyssä, mutta se on ollut aika työlästä. Tiedossa on ollut kuvien leikkelyä ja tasojen kopiointia tasojen päälle ja kaikenmaailman halojen poistamista eri tasoilta, ei sitä ihan huvikseen ole viitsinyt alkaa tekemään.

Photoshopin kehittyessä ajan saatossa homma on muuttunut onneksi aikalailla helpommaksi. Törmäsin Phlearn -Youtubekanavalla (kannattaa vilkaista kanavaa, jos kuvankäsittely kiinnostaa!) olleeseen tutoriaaliin, jossa näytettiin kuinka homma hoidetaan Photoshopin Tilt-Shift -efektiä käyttäen. Sitähän piti taas heti testata, ja ajattelin laittaa tähän samalla ohjeet kuvien kanssa ja ihan suomenkielellä, josko se jotakuta helpottaisi.


Photoshop kikka

1. Valitse kuvasta kohde, jota et halua pehmentää

Aluksi kuvaan pitää tehdä maski, jonka avulla määritellään ne johdat, jotka pehmennetään. Tämä on lähes aina se vaikein kohta kuvankäsittelyssä. Työkaluja maskin tekemiseen on monia, mutta helpointa mielestäni on käyttää kuvassa ympyröityä ‘Quick Selection’ -työkalua. Se toimii niin, että sillä maalataan ne kohdat, joihin muutoksia tullaan tekemään. Työkalu ympyröi osia kuvasta pienellä liikkuvalla katkoviivalla sitä mukaa, kun osia kuvasta maalataan. Se valitsee osia kuvasta automaattisesti värisävyjen ja muotojen mukaan sitä mukaa kun osoitinta vedetään pitkin kuvaa.

Tässä esimerkkikuvassa kannattaa tehdä niin, että merkitsen kohteen maskilla, vaikka en sitä halua pehmentää. Valmis maski käännetään myöhemmin käänteiseksi, ei merkitään kaikki muut kohdat kuvasta, paitsi itse kohde. Saman asian voi tietenkin tehdä myös maalaamalla suoraan tausta, mutta se on hieman työläämpi tapa toimia.

20130604-162211_dng___16_7___RGB_16__

Kuvaa maalattaessa tulee usein valittua sellaisia osia, jotka eivät kuulu mukaan. Osia voi sitten lisätä ja poistella sitä mukaa valitsemalla yläreunan painikkeista joko ‘Add to Selection’ tai ‘Subtract from Selection’ tarpeen mukaan. Tämä edestakaisin vatkaaminen kuuluu työkalun käyttämiseen, mutta pienellä harjoittelulla homma alkaa sujumaan.

20130604-162211_dng___33___Background_copy__RGB_16____

Kun kohde on valittu, maskia eli valintaa, tai oikeastaan sen reunoja, kannattaa hieman pehmentää luonnollisemman lopputuloksen aikaansaamiseksi. Valitse ylävalikosta ‘Select – Modify – Smooth’ ja valitse vaikutusalueeksi vaikka viisi pikseliä. Tätä lukua voi vaihdella ja testailla hieman tarpeen mukaan.


2. Muuta valinta käänteiseksi ja tarkista sen peittävyys

Nyt kun vaikein osa on tehty, niin on aika kääntää maski peittämään kohde taustan sijaan. Maskilla siis ikään kuin suojataan se osa kuvasta , jota ei haluta muuttaa. Valitse ylävalikosta ‘Select – Inverse’. Tämän jälkeen voit tarkistaa maskin peittävyyden käyttämällä kuvassa ympyröityä ‘Quick Mask Mode’ -työkalua. Se näyttää punaisella ne kohdat kuvasta, jotka on suojattu maskilla.

Smooth_Selection_and_20130604-162211_dng___17___Background_copy__RGB_16____

Mikäli maskissa näkyy reikiä, ne voi helposti paikata käyttämällä mustaa väriä ja maalaamalla reiät umpeen, jolloin ne muuttuu punaiseksi. Tämä on ‘Quick Mask Mode’ -työkalun ominaisuus, jolla voi helposti muokata maskia. Valkoisella värillä voi puolestaan poistaa osia maskista.

Kun maski on kunnossa, muista painaa uudestaan yökalun painiketta reunan työkalupalkista poistuaksesi työkalusta. Jos et tee tätä, niin seuraava vaihe menee pahasti ruvelle.

20130604-162211_dng___16_6___Background_copy__Quick_Mask_16___


3. Luo asteittainen pehmennys taustaan ‘Tilt-Shift’ -työkalulla

Viimeisessä vaiheessa luodaan itse pehmennys taustalle. Siihen käytetään ylävalikosta löytyvää Tilt-Shift -efektiä. Valitse ‘Filters – Blur Gallery – Tilt-Shift’. Tällä työkalulla voi vaikuttaa syntyvän pehmennyksen määrään ja laatuun erittäin monipuolisesti. Lopputulos määräytyy ihan oman maun mukaan, mutta laitetaan nyt kuitenkin joitain ohjenuoria.

Ensinnäkin taustalla näkyvän maan tai lattian pitää olla terävä siitä kohdasta kuvaa, jossa kuvan kohde on maassa (mikäli tämä kohta kuvassa näkyy). Tilt-Shift -työkalun keskiosa jättää taustan teräväksi, kun taas sekä ylä-, että alapuoli pehmennetään. Niinpä keskiosassa näkyvä pyörylä tulee vetää juuri siihen osaan kuvasta, jossa kohde osuu maahan. Havainnollistin tätä alla näkyvässä kuvassa näkyvän nuolen avulla.

Lisäksi työkalussa näkyy kaksi vaakalinjaa (merkitty pienemmillä nuolilla), joita ylös tai alaspäin siirtämällä voidaan säätää sitä, että kuinka pitkällä edellä mainitun pyörylän ylä- ja alapuolelle pitää mennä ennen kuin saavutetaan se kohta, jonka jälkeen pehmennys on saavuttanut halutun voimakkuuden. Matkalla pyörylästä vaakalinjaan pehmennys vaihtuu asteittain 0% – 100% sekä ylös että alaspäin, joka aikaansaa realistisen efektin pehmennyksen voimistuessa kun matka syvyyssuunnassa kohteesta kasvaa.

Esimerkkikuvassa olen asettanut ylemmän vaakalinjan taustalla näkyvän seinän alaosan kohdalle, koska juuri sillä kohtaa etäisyyden kasvu kohteesta lakkaa, eikä siksi myöskään pehmennys saa enää voimistua ylöspäin siirryttäessä. Alempi vaakalinja on vedetty lähes kuvan etureunaan. Itseasiassa sen pitäisi olla jopa alareunan ulkopuolella, mutta jätin sen näkyviin ohjetta varten.

20130604-162211_dng___16_6___Background_copy__RGB_16____

Oikealla puolella näkyvässä paneelissa on erilaisia säätimiä, joista tärkeimmät olen ympyröinyt. Ylempi ‘Blur’ on pehmennyksen voimakkuuden säätö. Sen kanssa pitää olla erittäin tarkkana, ettei tule laitettua liikaa. Tavoitteenahan on matkia realistisesti suuren aukon aikaansaamaa taustan pehmenemistä, ja tällä säätimellä sitä on mahdollista liioitella oikein isolla kädellä.

Alemmalla ‘Light Bokeh’ -säätimellä voidaan vaikuttaa kuvassa näkyvien huippuvalojen pehmennyksen laatuun. Myös tämän kanssa vähemmän on enemmän. Pieni ripaus antaa kuitenkin kivan lisäsäväyksen kuvaan, kokeile ja katso mikä omaa silmää miellyttää.

Lopuksi paina ‘Ok’ yläpalkista. Valmista tuli. Tämän artikkelin Ensimmäisessä kuvassa on alkuperäinen ja muokattu kuva vierekkäin. Eron kyllä huomaa. Valmista kuvaa pitäisi vielä viimeistellä lisäämällä ainakin hieman vinjetointia ja kontrastia. Jätin sen kuitenkin tekemättä, jotta pehmennyksen vaikutusta olisi helpompi arvioida.

Lopuksi

Mitä pidit tästä artikkelista? Onko ohje sopivan yksityiskohtainen? Menikö suurin osa yli hilseen vai tuliko rautalankamallia tarkastellessa haukoteltua useastikin? Haluaisin kuulla mielipiteenne voidakseni hienosäätää tulevia kuvankäsittelyohjeitani haluttuun suuntaan. Jos pääsit näin pitkälle, niin ihan metsässä ei kai sentään olla?

Olen innokas valokuvaaja ja Digikuvaaja-valokuvausblogin perustaja. Kuvaan useille kansainvälisille kuvatoimistoille ja kuviani on nähty myös monissa kotimaisissa lehdissä. Voit lähettää minulle sähköpostia osoitteeseen teemu@digikuvaaja.net

One Comment

  1. Hyvä kikka, kiitoksia!

Vastaa